vrijdag 1 augustus 2014

Stoelsokjes



Ooit kwam ik het idee tegen op Pinterest : stoelsokjes! Ik was meteen enthousiast en sindsdien stond het op mijn to-do-lijstje. Deze week besloot ik dat het hoog tijd was om aan de slag te gaan, want de viltjes aan de stoelpoten waren helemaal versleten en lieten lijmsporen na op de vloer. Bovendien is het een ideale manier om onze massieve houten tafel van een kleurtje te voorzien zonder verf te gebruiken. En ben ik de kleurtjes moe, dan maak ik gewoon een nieuwe reeks ...

Zo maak je ze:
- haak 5 losse en sluit met een halve vaste in de 1e losse om een ring te vormen
- haak 3 losse (=1e stokje) + 11 stokjes in de ring (= 12 st.), sluit met een halve vaste in de 3e lus van het 1e stokje
- haak  3 losse (=1e stokje) + 1 stokje in de volg. st., daarna 2 stokjes in elke st. (= 24 st.)
, sluit met een halve vaste in de 3e lus van het 1e stokje
-
haak deze rij in de voorste lus: haak 2 losse + daarna 1 vaste in elke st. (= 24 st.), sluit met een halve vaste in de 2e lus van de 1e  st.
-
haak 2 losse + daarna 1 vaste in elke st. (= 24 st.), sluit met een halve vaste in de 2e lus van de 1e  st.
– herhaal deze laatste rij tot het sokje de gewenste lengte heeft

Je kan dit patroontje aanpassen aan de dikte van de stoelpoten (mijn stoelpoten zijn vrij dik). Dit gaat het makkelijkst als je voor de 2e rij het aantal stokjes gewoon verdubbelt.
Om in te schatten hoeveel stokjes je nodig hebt voor de volledige omtrek kun je een ketting van lossen maken tot die rond de stoelpoot past.
 Veel plezier!