donderdag 21 november 2013

Pannelap

Op mijn Pinterest heb ik ondertussen een hele boel prentjes verzameld van pannelappen. Hoog tijd dus om er eentje te maken. Hier vond ik een eenvoudig modelletje. Het patroontje (met duidelijke foto's) is in het Engels en ik heb er zelf de vertaling van gemaakt. Een pannelap haak je best met dikker haakkatoen. Ikzelf heb Catania Grande gebruikt. Ik vond dat toch wat lastiger haken dan gewoon haakkatoen omdat je goed moet opletten dat je alle draadjes meehebt. Mijn pannelap had uiteindelijk een diameter van 20cm en kan eigenlijk ook gebruikt worden als onderzetter want de gehaakte spiraal maakt hem een stuk steviger. Misschien dat ik de volgende keer toch de glasonderzettertjes haak want die zien er net iets schattiger uit. In dat geval laat je toer 5 tem 8 weg en haak je een hangertje van 6 losse (en 8 vaste er in).





Afkortingen
l = losse
v = vaste
hst = half stokje
st = stokje



Maak een magische ring
Toer 1: 1l, 1v, 1hst en 12st in de ring (14 steken)
Toer 2
: 2st in elke steek van de vorige ronde (28 steken)
Toer 3: Herhaal *1st, 2st in het volg st* (42 steken)
Toer 4: Herhaal *2st, 2st in het volg st* (56 steken)
Toer 5: Herhaal *3st, 2st in het volg st* (70 steken)
Toer 6: Herhaal *4st, 2st in het volg st* (84 steken)
Toer 7: Herhaal *5st, 2st in het volg st* (98 steken) 

(ik ben hier gestopt omdat ik anders niet voldoende haakkatoen had, een andere optie was om toch nog toer 8 te haken en dan toer 9 in een andere kleur)
Toer 8: Herhaal *6st, 2st in het volg st* (112 steken)
Toer 9: 1hst in het volg st, (v, 8l, v) in het volg st (dit wordt het hangertje), herhaal daarna tot het einde van de ronde : *sla 1 st over, haak (v, 3l, v) in de volg st. Als je goed geteld hebt word je laatste (v, 3l, v)- groep in de laatste st van ronde 4 gehaakt.

Spiraal afwerken (dit ben ik vergeten in mijn voorbeeld): sla het hst over, v in de volg st, 10v in de ketting van de vorige ronde en sluit met een halve vaste in de volg st. Bind af.



Spiraal erop haken : hou de draad in een contrastkleur aan de achterkant van je werk, steek de haak tussen het hst en het 1e st in het midden van je spiraal. Haal over en trek de los door de opening. Nu heb je een losse lus op je haaknaald (hou het einde van je draad strak voor de eerste steek!). *Steek de haaknaald tussen de volg 2st, haal over, trek de lus door de opening én door de lus op je haaknaald*. Het is net zoals je halve vasten haakt. Werk zo rondom en de spiraal zal vanzelf ontstaan. Haak de laatste st tussen het hst en de v aan het einde van de spiraal. Snij de draad door, haal over, trek de draad door de opening en door je lus en bind af (gebruik je haaknaald of een naald om het losse uiteinde terug naar de achterkant te trekken) Naai de losse eindjes in en je pannelap is klaar.