donderdag 28 november 2013

Liefdeshandschoen





Van zodra ik deze "smitten" op Pinterest tegen kwam wou ik hem breien ... tot ik het patroontje las. Het leek me zo ingewikkeld én ik had geen rondbreinaalden van 10mm in huis en ook niet de gepaste wol. Bovendien waren de rondbreinaalden die ik kon vinden 80cm dus veel te lang voor deze handschoenen. Ik zocht het internet af naar een makkelijker patroon maar dat kon ik niet zo direct vinden. Toen ik deze week in de Action dikke rode wol vond die er perfect voor diende heb ik een bolletje gekocht en bij de Zeeman vond ik 2 paar rondbreinaalden van 10mm. Ze zijn 80cm lang maar op de website van Drops Design vond ik een video die toont hoe je kleinere objecten als sokken en handschoenen kan breien op 2 rondbreinaalden van 80cm. Ik heb een keer of 5 moeten oefenen en herbeginnen tot ik doorhad hoe het moest, maar daarna ging het wel, al bleef het wel een beetje een geklungel. Het is geen klus voor beginnende breiers maar ik ben heel blij dat het me uiteindelijk wél gelukt is. Ik heb de hele handschoen met breinaalden van 10mm gebreid omdat ik geen breinaalden in huis had van 9mm (voor de manchetten).



Afkortingen:
r = rechts
av = averechts
ssk = slip slip knit = haal 2 steken af, zet ze op de rechternaald en brei ze r samen (ik ken de nederlandse term niet maar als je de term aanklikt zie je en filmpje hoe het moet)
Benodigdheden:
- 200gr dikke wol met stekenverhouding 8st per 10cm (vb. Rowan Big Wool)
- 2 rondbreinaalden 9mm
- 2 rondbreinaalden 10mm

Patroon:
- Zet 20 steken op met breinaalden van 9mm, verdeel de steken over de 2 breinaalden en brei verder volgens de instructies op de Drops video
- Brei een ribbelsteek van 2r, 2av tot het werk 9cm lang is
- Brei in de laatste toer van de ribbelsteek (1r, 1meerderen, 1av, 1meerderen) en herhaal dit voor de rest van de toer (30st in totaal)
- Brei verder met rondbreinaalden van 10mm, brei 5 toeren r, snij de draad af maar hou een lang eind over en zet de steken vast. Ik heb hiervoor 2 grote veiligheidsspelden gebruikt die ik ooit eens in een hobbywinkel gekocht heb.

Herhaal dit patroon voor de andere manchet maar snij de draad niet af en hou de steken op de breinaald.

Manchetten samenbreien (hier kunnen alle steken op 1 rondbreinaald)
- Brei 15st r van de manchet waar je aan bezig ben, plaats een markering, schuif de steken van de andere manchet op de breinaald en brei de 30st r, plaats terug een markering en brei de laatste 15st van de eerste manchet (60st in totaal)
- Toer 1: (brei r tot 2st voor de markering, brei 2st samen, verplaats de markering, ssk)
- Toer 2: brei r

Herhaal deze 2 toeren nog 3 keer (44st in totaal)

Minderen voor de rand (dit gebeurt terug op 2 rondbreinaalden)
- Verdeel de steken terug over de 2 rondbreinaalden en verwijder de markers en plaats ev. een nieuwe marker na 22st om de zijkanten te markeren
- Toer 1: (ssk, brei r tot 2st voor de marker, brei 2st samen, verplaats de marker) en herhaal dit voor de rest van de toer
- Toer 2: brei r

Herhaal deze 2 toeren tot er nog 8st over blijven. Snij de draad af maar laat een lang stuk over. Haal deze draad door de overblijvende st en trek aan. Zet de draad vast en weef het uiteinde in. Gebruik de draad van de eerste manchet om de gaten dicht te naaien die ontstaan zijn door de manchetten te verbinden.


Het engelse patroon bevat ook nog een patroontje voor de andere handschoen, maar daar had ik geen wol genoeg meer voor.