zaterdag 26 oktober 2013

Deurmat borduren


Een hele tijd geleden kwam ik dit idee tegen op het internet en toen ik onlangs bij de Ikea was kon ik het niet laten om zo'n deurmat mee naar huis te nemen. Omdat ik geen uitleg vond heb ik maar zelf een beetje uitgezocht hoe het moest.

1. Teken het patroontje uit op ruitjespapier (ik heb de ruitjes voor het gemak 1,75x1,75 cm gemaakt)
2. Prik met een priknaald of nagel gaatjes in de hoeken van de ruitjes
3. Leg het patroon in spiegelbeeld op de achterzijde van de mat en kleef het vast met tape (Ik heb eerst geprobeerd om het patroon gewoon op de voorkant te leggen en gaatjes in de mat te prikken, maar ik vond dat de gaatjes aan de achterzijde te weinig zichtbaar waren)
4. Markeer door de gaatjes heen met een stift waar je straks moet borduren. Ik heb voor alle zekerheid ook de kruisjes er naderhand bij getekend.
5. Verwijder het patroon
6. Borduur met haakkatoen en een stopnaald terwijl je de achterzijde van het werk naar je toe houdt

Nu zit ik wel met een dilemma : eigenlijk is de deurmat te mooi geworden om je vuile voeten aan te vegen ... Oordeel zelf :

voorrzijde
achterzijde