vrijdag 16 augustus 2013

Fopspeenclip


Een vriendin van mij kan elk moment bevallen, dus het werd hoog tijd om na te denken over een kadootje. Dit ideetje wou ik al lang eens uitproberen omdat het me vrij eenvoudig leek. Er staan veel foto's bij ter illustratie maar ik heb het voor het gemak toch even vertaald. Hier vind je trouwens een interessant vertaalschema.

Benodigdheden :
- roze en groen haakkatoen of wol
- een mooie knoop
- bretelclip (of een veiligheidsspeld kan natuurlijk ook)

Haak een ketting van lossen van ongeveer 50 cm lang, vouw die dubbel en bevestig er een bretelclip en een gehaakt bloemetje aan. Op de engelse website staan foto's die tonen hoe je het bloemetje en de bretelclip aan de ketting bevestigt. Op youtube vind je dan weer hele goeie filmpjes over hoe je de verschillende steken haakt.

Het bloemetje maak je zo :

Rij 1 : Haak 5 losse, sluit de ring met een halve vaste in de eerste lus
Rij 2 : Haak 3 losse (telt als het eerste stokje), haak 9 stokjes in de ring, sluit bovenaan in de 3e steek van de ketting af met een halve vaste (10 stokjes in totaal)
Rij 3 :  **haak 2 losse, 3 stokjes in de volgende steek, 2 losse, 1 halve vaste in de volgende steek** Herhaal dit patroon 5 maal.
Bind af 

Op internet vind je tientallen patroontjes om bloemetjes te haken, ik ben alvast een verzameling begonnen op Pinterest.




Voor een jongetje kan je een strikje haken, zoals in dit patroontje (de engelse website geeft gedetailleerde foto's):

- Haak een ketting van 25 lossen (dit kan je natuurlijk aanpassen naargelang het gewenste formaat van je strikje of de dikte van je wol/katoen)
- Haak een half stokje in de 3e lus en haak vervolgens halve stokjes tot het einde
- Haak 2 losse, draai je werkje en haak weer halve stokjes tot het einde
- Herhaal de laatste rij tot je vind dat je strikje het juiste formaat heeft en bind af.
- weef de losse draadjes in
- vouw de 2 uiteinden naar het midden toe en naai ze samen (op de engelse website gebruiken ze "hot glue")
- Wikkel een eindje draad rond het midden van het strikje om het af te werken 


En dit zijn mijn resultaten :
(een bretelclip en een fopspeen had ik niet in huis)